Ako napísať úspešnú knihu? Počúvajte!

01.06.2011 19:26

Počas víkendu som sa vďaka mamtalent.sk zúčastnil kurzu tvorivého písania. Po pár  vetách ma skvelá lektorka, slávna scenáristka a príjemná žena Markéta Dočekalová presvedčila, že kľúčom k dobrej a úspešnej knihe je počúvanie. Na kurz ma sprevádzala mierna skepsa. V podstate až do minulej soboty som bol presvedčený, že len autor z prvých priečok predajnosti má patent na know how písania úspešných kníh. Markéta Dočekalová si licenciu na výučbu tvorivého písania obnovuje pravidelne v USA. Presvedčila ma, že skvelý autor nemusí byť dokonalý kouč a skvelý kouč vie postaviť do útoku mnohých skvelých autorov.

Dva dni nabité literárnou teóriou a kreatívnymi cvičeniami dali zabrať. Prvým momentom kurzu tvorivého písania bolo spoznanie vlastného textu. Až spätne som začal chápať prečo je niečo pútavé, rýchle, má spád a ako treba text zrýchliť, alebo oživiť, spomaliť, zvýšiť obrátky, alebo mu dodať novú dynamiku hoci uprostred odseku.

Na čo čitateľ reaguje a čo ho nudí, prečo by sme mali počúvať, keď povie, že nám medzi písmenami škrípe. Niektoré veci som v mojich textoch používal intuitívne, iné som doplnil a malo to svoj efekt.

Písanie je do istej miery vec talentu. Autor s darom od boha ovládne písanie ľahko a spozná vo vlastných textoch finty úspechu. Snaživec bez talentu bude pokračovať príručkami a poučkami, napriek tomu dosiahne len remeselnú zručnosť. Aj dobrý remeselník ale môže byť úspešnejší ako lajdácky umelec. Ideálne je, ak sa talent spojí so vzdelaním a každodenným remeslom.

Niektorí autori majú kurzy tvorivého písania v zuboch, sú však možnosťou ako odhaliť maličkosti (niekedy dosť podstatné), ktoré celkom talentovanému textu chýbali, aby sa odrazil z priemeru.

Na kurze som stretol zaujímavých a talentovaných ľudí, ktorí chceli svoje písanie vylepšiť a našťastie sa narodili s talentom a nie syndrómom nepochopeného génia.

Na kurze sme absorbovali tipy, ako vybrúsiť text k väčšej atraktivite, konečným katom nám ale bude čitateľ.  Počúvať  reakcie čitateľov a spätne odhaliť, prečo majú výhrady, je kľúčové.  Kurz kreatívneho písania mi pomohol pomenovať chyby a začať  pracovať na ich odstránení. Keď nevieme pomenovať problém, riešiť ho budeme márne. POZOR, genialita naozaj nestačí!

Čitateľ vie niekedy rozpoznať nedokonalosti textu viac ako samotný autor a je urážkou podceňovať jeho logiku. Kto chce napísať skvostné dielo, musí predovšetkým počúvať. Ako spraviť svoj talent zrozumiteľný, ako sa vymotať z búrky myšlienok a vydať sa v písaní atraktívnym štýlom. Spisovateľ musí písať pre ľudí a pokiaľ ich ignoruje, oni zaujmú rovnaký postoj k autorovi!