Obchod s ľuďmi môže mať aj srdce (recenzia)

23.01.2013 18:32

Chlapec v kufri. Prekvapivý názov a ešte prekvapujúcejší príbeh. Severská literatúra už tradične predstavuje pre slovenského čitateľa more zaujímavých zápletiek, no dvojica autoriek  Lene Kaaberbolová a Agnete Friisová ponúka čitateľom zážitok, ktorý je prekvapivý, rázny a nenechá chladným nikoho, kto má pri čítaní rád zážitok spojený s prekvapivými zvratmi a exkurzom do sveta, kde sa bežný človek bojí.

Podľa názvu a obalu je viac ako jasné, že nejde o romantickú drámu, hoci je kniha dielom dvoch dánskych autoriek. Na pozadí obchodu s ľuďmi sa odhaľujú zápletky, ktoré by nikto v temnom svete mafiánskych praktík nečakal. Rukopis žien vedie príbeh s nehou, no zároveň mu je vlastná drsnosť a naturálnosť zobrazených scén.

Na pozadí zdanlivo jednoduchého príbehu obchodovania s deťmi sa podarilo autorkám zachytiť láskyplný príbeh pretkaný zmyslom pre detail, logiku a cit a toto spojenie a vzájomné súvzťažnosti v románe dokonale fungujú.

Prvá polovica knihy pripomína detektívku s predvídateľným koncom no v istom momente prichádza zvrat udalostí. V knihe akoby sa odvíjala ďalšia a ďalšia dejová línia, ktorá núti čitateľa občas zastať a zamyslieť sa nad otázkou: „Čo ak predsa?“

Svet zločinu a pomoc neboli nikdy tak blízko seba, ako keď láska ženie ľudí do zakázanej zóny a minulosť začne dobiehať v tom najnečakanejšom období. Alebo sú dobro a zlo dve strany jednej mince? Nejde o filozofickú knihu, ale skutočne napínavý príbeh matiek, otcov lásky, nevery a klamstiev. Sveta, do ktorého každé ráno vstávame. Chodíme pomedzi osudy, ktoré sa nás dotýkajú. Denne stretáme stovky ignorovaných príbehov a jeden z nich si autorky vybrali na knižné spracovanie.

Opísali ho brilantným literárnym jazykom. Využili pestrosť slov naplno. Knižka preto plynie bez nudných zákrut a hluchých miest skoro sama. Vďaka zaujímavému konceptu viacerých rozprávaní, ktoré sa vo finále splietajú do jedného celku sa autorkám podarilo vytvoriť absolútnu spätosť čitateľa s postavami.

Hoci sa na prvý pohľad môže zdať, že autorky využili jasné charaktery, pri čítaní príbehu spoznáme, že nič v živote nie je jednoznačné. Ani chlapec v kufri.